Van het paradijs back to basics.. - Reisverslag uit Zomba, Malawi van Eva Veer - WaarBenJij.nu Van het paradijs back to basics.. - Reisverslag uit Zomba, Malawi van Eva Veer - WaarBenJij.nu

Van het paradijs back to basics..

Door: Eva van der Veer

Blijf op de hoogte en volg Eva

05 April 2017 | Malawi, Zomba

Hoi allemaal,

Land nummer 5 alweer: Malawi! Het armste land van de wereld. Op het eerste oog erg mooi en vriendelijk. Ik zal jullie vertellen hoe we hier beland zijn!

Zoals beschreven in mijn vorige blog nam Paddy ons mee op trip door Harare. Paddy voelde zich vereerd toen we haar zeiden dat haar tour ons erg verdrietig had gemaakt. Ze had ons namelijk meegenomen door de enorme sloppenwijk in Harare. Een geheel ander beeld dan de sloppenwijk bij kaapstad. We reden tussen de vervallen flats, wegen vol gaten en honderden winkeltjes. Vanuit alle kanten werden we aangesproken, want ja 3 muzungu's (blanke) in een autootje door de sloppenwijk is geen dagelijkse koek. Vanuit de sloppenwijk reden we naar een winkelcentrum dat op een oude Engelse stad moest lijken. Van totale armoede naar ongekende luxe. 'S avonds nam Paddy's zoon William ons mee naar de CD release van een Afrikaanse band. Wat een contrasten op 1 dag...

Van Harare gingen we met de bus naar Lusaka in Zambia waar eigenlijk geen drol te doen was. Het enige lichtpuntje was onze vriend Jason Tang die twee weken onderweg was geweest op zijn fietsje om ook in Lusaka te komen (dezelfde tijd als wij heel Zimbabwe hadden gezien dus ;)). De arme Taiwanees was jarig geweest en bleek al 3 jaar geen taart gegeten te hebben. Toen wij hem verrassten met een stukje taart moest hij dan ook bijna huilen!

Op weg van Lusaka naar Malawi kwamen we zo goed als langs South Luangwa National Park en dus besloten we dat park ook nog maar eventjes mee te pakken. Via via scoorde we een goede deal bij een lodge en met de lokale bus gingen we op pad. Onderweg werden we voor 2 uur op een busstation gedropt, want de bus moest even iets doen?? Gelukkig werden we erg goed opgevangen door de vriendelijke kerels op het busstation. Jins en ik mochten een van de mannen een handje helpen met het koken van Nshima (ook wel zsaza of pap, gemaakt van maismeel). Man, wat bleek dat een zware klus. Binnen no-time verzamelden zich zo'n 25 afrikanen om ons heen. Al lachend en filmend keken ze toe. We bakten er namelijk echt helemaal niks van! De rest van de tijd én 4 dagen later toen we terug kwamen op het stationnetje werden we herkend als de meisjes die Nshima hadden gekookt!

Toen we na een lange lange dag eindelijk in de lodge aankwamen geloofde we onze ogen en oren niet. Ten eerste zag de lodge er geweldig uit met een zwembad, lekkere bedden, prachtige buiten badkamer en een grote tuin. Ten tweede kregen we uitleg over hoe on te gaan met de wilde beesten in de tuin. Geen eten in de kamer, want dat wordt gestolen door apen of gevaarlijker nog door olifanten. Niet zwemmen in het meer, want dan word je opgegeten door krokodillen en niet in het donker alleen door de tuin lopen, want 's avonds komen de nijlpaarden aan land. Tijdens deze briefing hoorden we de nijlpaarden al brullen vanuit het meer. Jeetje, hoe onwerkelijk wil je het hebben?!?!

De twee dagen daarna bestonden uit safari's, overheerlijk eten, relaxen, safari's en nog meer eten! South Luangwa bleek een mooi, groot park met mega veel dieren. Al snel kwam weer een droom uit. We zagen een luipaard en hadden daarmee dus de gehele big 5 gezien! Ook zagen we mannelijke leeuwen van mega dichtbij en honderden olifanten! We boekten nog een nachtje bij in ons paradijsje om gewoon wat lekker te relaxen en zwommen met de gehandicapte kindjes van de staff van de lodge. Zowel wij als de kinderen als de moeders waren helemaal gelukkig! Wat een topdagen!

Vanuit het paradijs belandden we in de meest vreselijk busreis naar Zomba in Malawi. We zijn van 5.00 tot 23.00 onderweg geweest. De reis bevatte 5 overstaps, 1 kapotte bus die minstens 10 keer is uitgevallen, 1 aanrijding met een stilstaande auo en 1 aanhouding door de politie. Aangekomen in ons hostel was er geen stroom en dus ook geen warm water. Welkom in Malawi...

Ondertussen zijn we een beetje gewend aan Malawi's way of life. Haren wassen en alles opladen zodra er stroom is, simkaarten met internetbundels gekocht en vooral lekker veel geduld en relativeringsvermogen hebben! Back to basic! Morgen vertrekken we naar Lake Malawi, wat ongeveer 50% van Malawi bevat en daar gaan we lekker van strandje naar eilandje en terug naar strandje! Heerlijk!

Tot snel!

Dikke kus, Jinske en Eva

• 05 April 2017 - 15:49

Rik Bogers:

Zelfs ik lees nog nieuwe dingen dames, word er stiekem een beetje jaloers van, lekker genieten nog 3 weken daar! X'jes

• 05 April 2017 - 16:59

Mama:

Prachtig verteld Eva! Ondanks de vele app contacten kijk ik telkens weer uit naar je blogs. Xxx

• 05 April 2017 - 17:47

Ivonne:

Heerlijk om te lezen die blogs! Beesten in je achtertuin....Geniet nog in Lake Malawi.

• 05 April 2017 - 18:30

Marc Bogers:

Zeg miljonairs daar in Malawi, beetje Escobar gevoel of niet? Laat ons maar lekker meegenieten van jullie avontuur.

• 05 April 2017 - 19:33

Fred:

Blijft overweldigend wat jullie allemaal meemaken in zo'n korte tijd. Hoe verwerken jullie dit. Lijkt allemaal zo relaxt te gaan, maar dat is het voor jullie natuurlijk niet altijd. Bewondering hoor, maar houd je hoofd koel. Eva weet, dat je verslagen voor het thuisfront echt genieten is.

• 05 April 2017 - 22:36

Hans:

Wat een belevenissen weer en wat een ontzettend grote contrasten. Dit doet wel iets met je lijkt me. Het blijft relativeren. Wat is realiteit en werkelijkheid?? Mooi zoals jullie daar mee omgaan.

• 07 April 2017 - 09:23

Nicole:

Hee lieverds! Wat ongelooflijk zijn de contrasten in alle opzichten!! Daar moet je wel mee omgaan. Zo bijzonder telkens weer te volgen hoe jullie dat doen. Leerzaam dat relativeren en ook genieten. Mens wat een ervaringen. Van onbeschrijflijke waarde. XXX

• 08 April 2017 - 19:40

(Opa) Jan :

Hoi Meiden! Hebben met plezier en ook wel met spanning de eerste helft van jullie Afrikareis gevolgd.
    Even rust aan Lake Malawi en dan het allerbeste voor een mooi tweede deel van jullie geweldige reis, die je je altijd wel zult blijven herinneren.