Zoals de bus thuis rijdt, rijdtie nergens! - Reisverslag uit Likoma Island, Malawi van Eva Veer - WaarBenJij.nu Zoals de bus thuis rijdt, rijdtie nergens! - Reisverslag uit Likoma Island, Malawi van Eva Veer - WaarBenJij.nu

Zoals de bus thuis rijdt, rijdtie nergens!

Door: Eva van der Veer

Blijf op de hoogte en volg Eva

09 April 2017 | Malawi, Likoma Island

Jullie zullen wel denken: huh nu alweer een blog?! Maar dit is een speciale. Jins en ik hebben ondertussen tientallen uren doorgebracht in van allerlei bussen en gedurende weer een lang durende korte busrit van een uurtje of 8 kwamen we op het idee een speciale blog te schrijven over het busfenomeen in Afrika. Om te beginnen kent Afrika 3 soorten bussen:

- De minibus: rijdt vooral kleine afstanden en gaat rijden als de bus vol is. Mocht de bus niet vanzelf vol raken, crosst de bus de dorpen door op zoek naar passagiers. Vol betekent dat er op elk driepersoonsbankje minstens vier mensen zitten. Bagage proppen ze overal en nergens. Een zeer lichaam gegarandeerd in dit exemplaar!

- De lokale bus: rijdt langere afstanden en is een stuk groter. Bagage wordt bewaard in bagageluiken of op het dak. Ben je in de stemming om eens lekker wakker geschud te worden, moet je in deze bus vooral zo ver mogelijk achterin gaan zitten.

- De luxurybus; deze rijdt ook in de nacht en is net iets luxer dan de lokale bus. Toch krijg je ook in deze bus een houten bibs en kun je zeer zeker niet slapen.

De lokale bus en de luxurybus brengen enig vermaak en vertier met zich mee. Gelukkig maar, want wij brengen hier dan ook genoeg uurtjes in door. Onze absolute favoriete busentertainment zijn de blinde zangers en zangeressen. Als je in Afrika blind bent, heb je 1 voordeel: je mag gratis een liedje zingen in de bus om zo geld op te halen. De blinde zijn zo dom nog niet en gebruiken een geweldige tactiek. Ze lopen namelijk net zo lang op en neer door de bus te zingen tot men wil betalen. Niet uit medelijden, maar om de persoon zo snel mogelijk te laten verdwijnen. Helaas is buszingen een populaire sport onder de blinde en wisselen ze elkaar geregeld af.

Met stipt op 2 staan de priesters. De mooie Afrikaanse videoclips worden van geluidsniveautje 135 terug gedraaid naar 0, zodat de priester zijn gebedje kan doen in de bus. De priester hoort echter niet dat de muziek uit is en begint de longen uit zijn lijf te schreeuwen. Al zwetend en vol passie loopt de priester door de bus met dezelfde tactiek als de blinde en dus geven de mensen ook de priesters na loop van tijd een oprotpremie

Op de laatste, maar zeker geen slechte derde plaats staan de verkopers. Geregeld komt er een leger aan mannen, vrouwen en kinderen in en rondom te bus staan om ons van alles aan te smeren. Soms rijden ze zelfs een stukje met ons mee. Als er 6 mensen tegelijk de bus in komen, kun je er de donder op zeggen dat ze alle 6 hetzelfde verkopen. De orginaliteitsprijs is gewonnen door een vrouw op een klein stationnetje. Zij wilde ons niets liever dan haar eigen kind verkopen. Aan 1 arm vloog de baby de lucht in zodra ze ons in de bus zag zitten. Toen we haar aanbod vriendelijk afwezen, begreep de vrouw ons denk ik verkeerd. No, thank you klinkt natuurlijk ook bijna hetzelfde als; goh, mag ik die baby eens van dichtbij bekijken? Als een ware Lion King werd de baby onder het raam gehouden. En dus dragen we sinds dat moment een lieve chocoladebaby met ons mee!

Over het algemeen vertrekken de bussen in Afrika echt op tijd. Wonder boven wonder komen de bussen NOOIT op de afgesproken tijd aan op de plaats van bestemming. Dit zou wat te maken kunnen hebben met een extreem slecht wegdek, loslopende koeien en paarden of met die gekke entertainers in de bus, maar wij denken dat het een andere reden heeft. Elke busmaatschappij vergeet namelijk telkens weer dat men bij de grensovergangen flink wat tijd nodig heeft voor de immigratie. Er moeten natuurlijk wat stempeltjes in ieders paspoort en de nodige checks moeten worden uitgevoerd. Bagage checken is erg populair en vooral Jinske scoort hoog op de verdachte criminelen lijst. Een knal gele backpackhoes wekt hier het idee dat er iets geks in zit. Het feit dat alles in haar backpack in aparte zakken zit is nog vreemder en Jinskes Wreck-this-journal (een boekje vol vreemde opdrachten om t boek om zeep te helpen en te versieren) lokt hier en daar een vreemde blik op. Goddank zijn we nog nergens geweigerd aan de grens.

Tot noch toe verlopen onze busritten erg voorspoedig. We hebben pas 1 kapotte bus gehad, 1 lekke band, 1 aanrijding met een stilstaande auto en 1 verloren backpack. De achterklep van het vol gepropte minibusje klapte open. Gek he?!

Nog een laatste leuke feitje: dieren zijn ook van harte welkom in het openbaar vervoer.

• 09 April 2017 - 19:46

Vicky:

Hahahahahahaha

• 09 April 2017 - 19:48

Oma :

Wat een avontuur weer.Hebben jullie wat gekocht? Als je iedere keer wat moet kopen is je koffer zo vol.
    Groetjes van ons xxx

• 09 April 2017 - 20:07

Ivonne:

Hahaha, ik zie het allemaal zo voor me. Hoe zit dat nou met die baby?

• 09 April 2017 - 20:18

Joke Vd Valk:

Hilarisch weer!

• 10 April 2017 - 04:56

Babette:

Hahaha wat een gedoe! Bus 1 hebben ze hier in suriname ook.. zoveel mogelijk proppen , zodat je lekker tegen elkaar aan zweet. Ik wil een foto van de chocobaby zien! Of heb je hem al doorverkocht?

• 10 April 2017 - 09:28

Nicole:

:))))))) Hahaaa! Herkenbaar! In Nepal deden we 8 uur over 200 km. vanwege de kuilen en bulten, een kameel is er niets bij..
    Een avontuur op zich! Zie het helemaal voor me!
    En dan zijn jullie zelf nog een bezienswaardigheid op zich...
    Met een verdachte Jins ;)

Good trip! Super dikke knuffel XX

Ilse :

Hahahahahha geweldig verhaal!

• 07 Mei 2017 - 15:46

Robyn:

Hilarisch geschreven!! Ik ben blij dat je met veel humor over deze slecht geregelde zaken in Afrika kunt schrijven!

Ik ben nu wel heel nieuwsgierig hoe het is afgelopen met die baby.

xxx
    Robyn