De autistische Taj Mahal en de koude Himalaya - Reisverslag uit Udaipur, India van Eva Veer - WaarBenJij.nu De autistische Taj Mahal en de koude Himalaya - Reisverslag uit Udaipur, India van Eva Veer - WaarBenJij.nu

De autistische Taj Mahal en de koude Himalaya

Door: Eva van der Veer

Blijf op de hoogte en volg Eva

24 Mei 2017 | India, Udaipur

Mijn vorige blog kwam uit Varanasi en dat is alweer een hele tijd geleden. Vanuit Varnasi zijn Tjits en ik op bezoek geweest bij de Taj Mahal. Op weg er naar toe waren we het er over eens dat de Taj waarschijnlijk echt niet zo veel voor zou stellen. Ik bedoel een moskeetje kan zo bijzonder toch niet zijn? Wel dus. Wat een gebouw is die Taj Mahal. Helemaal niet zo groot maar heel indrukwekkend door zijn perfect kloppende symmetrie. Heerlijk voor de autisten onder ons. Er zijn bijvoorbeeld 16 precies dezelfde tuinen en de 4 grote zuilen zijn schuin naar buiten gebouwd, zodat zij niet op de Taj kunnen vallen. Er zijn drie precies de zelfde ingangen en de letters op de Taj zijn zo geschilderd dat ze even groot lijken, maar in het echt zijn de letters bovenaan veel groter! Verder bleek de Taj bleek geen moskee maar een graftombe die de koning liet bouwen voor zijn vrouw. Als dat geen liefde is!

Van de Taj gingen we naar Rishikesj, de bergen in. Lekker de verkoeling op zoeken dachten we, maar ook daar was het gewoon steady 40 graden! Rishikesj is het spirituele centrum van India gelegen aan de Ganges. De gelegenheid om te mediteren, in een Ashram te wonen en veel aan yoga te doen. Geen van dat alle leek ons goede tijdsbesteding en dus crossten we rond op onze scooty, zoals ze hier een scooter ook wel noemen, namen we een massage, slenterden we wat door de leuke shopstraatjes en gingen we raften! Tijdens het scooteren hadden we gezien dat het er nogal suffig uit zag en dat wraften op de Ganges niks voor ging stellen, maargoed bootje varen is altijd leuk toch!?

Samen met onze vrienden Bhavesh en Sergio en nog twee indianen sprongen we in de raft. Al bij de tweede grote stroming ging het mis. Sergio en Tjits vielen uit de boot. Tjits kwam gelukkig al snel boven gedreven en terwijl we haar stevig vast hielden, speurden we de heilige ganges af op zoek naar Sergio. Even waren we allemaal bang dat de ganges weer een lijk rijker was. Gelukkig kwam onze vriend na 30 lange seconden boven, maar dan wel zonder broek! Op het moment dat we hem de boot in wilden hijsen begon hij te schreeuwen: NEEEEE IK HEB GEEN BROEK MEER AAN!! Wat hebben we gelachen de rest van de dag. Opgelucht dat hij nog leefde, maar zijn broek was verloren. Het is toch elke keer weer een avontuur op de Ganges... We vierden die dag het leven door het op een zuipen te zetten. De jongens zouden bier halen, maar moesten daarvoor drie kwartier rijden met scooty en dus besloten ze 5 flessen wodka mee naar huis te nemen. Halleluja.

Vanuit Rishikesj besloten we een trip te maken naar de Himalaya. Kamperen tussen de bergen en wandelen naar een meer en een hoge top met 360° uitzicht met een groep gezellige mensen. Dat klonk perfect, te perfect. Tjits en ik hadden het idee te bevriezen en deden de eerste nacht dus geen oog dicht. Om 2.45 moesten we op om op tijd te zijn voor de zonsopgang, maar het was zo bewolkt dat we dat na een uurtje al hadden opgegeven. Voor niks zo vroeg uit bed dus en na uren lopen op de top eigenlijk alleen maar mist en wolken. Het meer bleek klein en lelijk en een weerspiegeling van gebergte was natuurlijk niet te zien door de mist en wolken. Wat een domper en wat waren wij teleurgesteld zeg!

Terug in Rishikesj hadden we geen tijd om bij te komen, want we moesten 26 uur de bus in op weg naar Udaipur waar we hadden afgesproken met Tim. Tim is een vriend van Rik en de grootste idioot die ik ken! In Udaipur heeft hij ons met open armen ontvangen en zijn we nu lekker met zijn drietjes. Er staat nog weinig op de planning, maar vandaag gaan we in iedergeval even lekker niks doen en aan het zwembad liggen! Dat kunnen we wel gebruiken na de afgelopen week!

Tot snel! Xxx

  • 24 Mei 2017 - 10:38

    Rik Bogers:

    Zelfs nadat ik je er herhaaldelijk op heb geattendeerd, staat er nog steeds één keer wraften in plaats van raften. Ik schaam me hier nogal voor en ik denk ook zeker dat het de leeservaring van al je volgers negatief gaat beïnvloeden. Maar goed, ik heb mijn best gedaan en ik weet ook weer waar ik sta als ik je advies probeer te geven. 3

  • 24 Mei 2017 - 11:03

    Mama:

    Prachtig verhaal weer. Heerlijk geschreven! Alleen dacht ik wel even: had Rik niet even kunnen zeggen dat het raften is ipv wraften...

  • 24 Mei 2017 - 11:16

    Fred:

    Naast je leuk geschreven reisverslagen geniet ik ook steeds van de bijgesloten foto's. Wat beleef je toch veel.

  • 24 Mei 2017 - 12:05

    Ivonne:

    Die arme Sergio! Jammer van de Himalaya, Maar ja, voor de rest....Veel plezier nog daar met Tim.

  • 24 Mei 2017 - 12:08

    Jinske :

    Hahahaha jullie maken het wel weer allemaal mee zeg!! Wat dacht jij, niet wezen raften in livingstone, dan haal ik dat in het mooie India op die fijne Ganges waar je broeken verliest gewoon even in.
    Nou chill ze voor nu lekker en een fijne tijd met z'n drietjes!
    Dikke knuffel X

  • 28 Mei 2017 - 21:21

    Marc Bogers:

    Op de Taj Mahal na lijkt het bijna op een gewone vakantie. Beetje raften(Rik moet je wel begrijpen hé, in India zeggen ze weften), beetje wandelen, beetje zwemmen en natuurlijk zijn de foto's in de brochures altijd mooier dan in werkelijkheid. Op naar de volgende halte.

  • 02 Juni 2017 - 23:44

    Nicole :

    Beetje laat maar ja Eva ik kan het niet meer bijhouden! Jinske in Afrika, jij in India en dan nog het gewone leven met al zijn avonturen! En wat maak je prachtige dingen mee! Ik zie wel je zit er nog helemaal in.Geniet ze nog samen met Tjitske en alle andere mensen op je pad! Xxx Nicole

  • 03 Juni 2017 - 15:00

    Bart:

    Sorry, late reactie ( komt door onze vakantie nr Callantsoog, Berlijn en Praag) Ja inderdaad uets totaal anders en lang niet zo spannend
    Blif julli volgen, veel liefs Donita& Bart

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eva

Actief sinds 05 Feb. 2012
Verslag gelezen: 339
Totaal aantal bezoekers 35261

Voorgaande reizen:

07 Februari 2017 - 01 Augustus 2017

Uit de hand gelopen tripje!

10 Februari 2015 - 16 Juni 2015

India

13 Februari 2012 - 25 Juni 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: