Eindelijk in Java! - Reisverslag uit Probolinggo, Indonesië van Eva Veer - WaarBenJij.nu Eindelijk in Java! - Reisverslag uit Probolinggo, Indonesië van Eva Veer - WaarBenJij.nu

Eindelijk in Java!

Door:

Blijf op de hoogte en volg Eva

22 Maart 2012 | Indonesië, Probolinggo

Lieve allemaal!

Het is weer even geleden dat ik heb geschreven. Ik heb eindelijk weer de tijd, de zin en een plaatje gevonden om te internetten! Ik begin maar gewoon waar ik ben geeindigd.

Het weekend bij Ellen in de villa was heerlijk! We hebben echt een supertijd gehad met Ellen! Ellen is geweldig voor ons geweest, dankje dankje dankje! Het stappen in Kuta was geweldig en het dagje strand was heerlijk. Toen we op het strand lagen, kreeg Ellen een sms van Made dat er een begrafenis gaande was! Ik wilde dat zoooo graag zien! De begrafenis was heel erg mooi. Het lijk werd naar de begraafplaats gebracht op een mooi draagbed vol kleur en goud. Op de begraafplaats werd de kist open gemaakt en werden er heel veel rituelen uitgevoerd. Mooi om te zien! De mensen deden bijvoorbeeld rituelen om de ogen, oren en neus van het lijk te bewaren voor in zijn volgend leven. Er was muziek en allemaal mensen met offers. Niemand huilde! Het lijk was heel gek van kleur, een beetje grijzig.

Vanaf zaterdag zijn de plannen omgegooid zoals jullie vast al gemerkt hebben. De trip naar Java moet uitgesteld worden omdat Loui te ziek was om te gaan. Ik besloot een trip te maken naar Gili Trawagang en daarna terug te gaan naar Bali om dan samen met Loui naar Java te reizen.

Ik vertrok dinsdag met Made naar denpasar. Daar moest ik in een busje met nog 7 locals. Ik vond het een beetje eng, maar naar mate we reden werd ik rustiger. Tot het moment dat er ineens allemaal mensen uit gingen en we daarvoor van de grote weg af moesten. Ik was zo blij om in Pandangbai te komen!

In Pandangbai kwamen er meteen een hele hoop met kerels op me af. Ik wilde daar nog even niets van weten en liep naar de haven. Na lang onderhandelen besloot ik een ticket te kopen voor de fastboat. Dan was ik snel op de Gili's en kon ik snel terug. Bij de boot ontmoette ik 2 leuke Engelse! Het was erg gezellig in de boot, maar na 3 kwartier was ik echt zo ziek als een hond en ik ben echt niet zo snel zeeziek! Overal waren mensen aan het kotsen. We moesten nog 3 kwartier en het was een regelrechte ramp. Later bleek dat er een cycloon was en de golven daarom zo hoog waren geweest.

Toen ik uit de boot kwam stond Thijs me op te wachten. Ik heb hem ontmoet in Bali en ik mocht een tijdje met hem mee reizen! Echt gezellig! We gingen even wat eten en ik moest nog bijkomen van de reis. Ik zag groen zei Thijs! Na het eten gingen we naar de bungalow waar Thijs sliep met nog 2 franse jongens! Het eiland was prachtig met blauw water en wit strand. Savonds was er een marktje met allemaal eet tentjes! Heel gezellig, goedkoop en nog goed te eten ook! Helaas was het kei hard gaan regenen en waaien. We speelden heel de avond spelletjes op het terras met nog een kroatisch meisje.

De volgende ochtend gingen Thijs en ik opzoek naar een nieuw huisje. We boekten een hele mooie snorkeltocht en Thijs ging surfen. Tijd voor mij om lekker te zonnebaden op het strand. Helaas van korte duur want weer begon de regen en de wind. Bij de surfschool hoorden we dat er een cycloon was en dat we nog wel een paar dagen gevangen zouden zitten op het eiland! Te gevaarlijk voor de boten om te varen. De snorkel tocht ging niet door en duiken was ook niet mogelijk. Balen, want daarvoor ging ik wel naar dit eiland.

Gelukkig hadden we nog 1 dagje zon. Thijs en ik hadden een fiets gehuurd en een ronde om het eiland gefietst. Dit was echt prachtig! Savonds gingen we nog even naar een leuke bar met ons Engelse buurmeisje en nog een nederlander:)

Na 3 dagen besloot ik om via lombok terug te gaan naar Bali. De 3 dagen op de gili's waren geweldig ondanks het slechte weer! Ik heb zo ontzettend veel nieuwe leuke mensen leren kennen! Ik heb enorm genoten.

Om 8 uur in de ochtend vertrok de fastboat naar Lombok. Mijn Engelse vrienden waren er ook dus dat was erg gezellig! Binnen tien minuten waren we op lombok. Vanaf daar werden met we auto's naar de haven gebracht. Ik zat in de auto met de Engelse en 3 Zweedse jongens. Op een gegeven moment stopte de auto. We konden niet verder. De chauffeur zei dat we moesten lopen. We stapte uit en moesten wachten zodat we met de hele groep de 2 resterende kilometers konden gaan lopen. Al wachtende kregen we de mededeling dat er geen boten gingen naar Bali en dat we ook niet meer konden vliegen voor de komende 2 dagen. Nu brak de paniek me wel en beetje uit! Maar ineens begonnen alle auto's weer te rijden. We werden in een busje gepropt en naar de haven gebracht. Het was wel 20 kilometer rijden!!!

Daar aangekomen moesten we weer wachten en uiteindelijk kregen we te horen dat er niets ging varen voor de komende 4 dagen! De organisatie was (uiteraard) verdwenen. We besloten maar naar het vliegveld te gaan. Ik had ondertussen contact gehad met Loui en besloten te vliegen naar Java(surabaya) omdat ik anders 2 dagen op een vlucht moest wachten. God zij dank vlogen de jongens met me mee. De volgende dag konden we vliegen! We besloten die middag naar Kuta op Lombok te gaan. Daar kwam ik ook Thijs weer tegen! Het was erg gezellig en ik was echt heel blij dat ik iet alleen was. De jongens zorgden goed voor mij en ik voor hen. Daarbij zijn het de gekste jongens die ik ooit ontmoet heb, dus dat was meteen een groot gekkenhuis!

Op zaterdag vlogen we dan eindelijk naar Java. We hadden 1 uurtje vertraging, maar de vlucht ging goed en snel. Daar aangekomen pakten we het dichtstbijzijnde hotel zodat we Loui makkelijk konden ophalen de volgende dag.

We pakten een taxi naar een groot shoppingcenter en pakten daar ook een filmpje! Helaas werd ik weer ziek.

Zondag ochtend gingen we naar het vliegveld om te ontbijten en loui op te halen. De jongens gingen eten in de snackbar en dat maakte mij nog zieker! Ongelofelijk hoeveel fastfood die op kunnen op elk moment van de dag! Ik kan ondertussen geen fastfood meer zien! Toen loui er was zijn we naar een leuk hotel in het midden van Surabaya gegaan. Loui en boys zijn weer naar het shoppingcenter geweest en ik lag ziek op bed. Toen ze terug kwamen hadden ze cadeautjes meegenomen voor me! Super lief!

Maandag gingen loui en ik met zn tweeen Surabaya verkennen. We gingen naar een Nederlands Gouveneurshuis en een standbeeld in het park. We zagen ook chinatown met een tempel en een vismarktje. Dat stonk! Dit deden we allemaal in de tuk tuk! We wilde nog naar wat andere dingen maar het begon te regenen. De jongens waren (ja alweer) naar het winkelcentrum gegaan om te gamen. Toen ze thuis kwamen werden loui en ik overladen met gewonnen cadeautjes! Wat een schatjes he?

Dinsdag gingen we naar de Surabaya Zoo! we gingen optijd zodat we konden rijden op olifanten! Dat wilde ik al zooo lang! Daar aangekomen bleek al snel dat ik dat niet ging doen. De hokken waren veeel te klein en de beesten zagen en slecht en sip uit. Eenmaal bij de olifanten aangekomen waren we er alle 5 helemaal klaar mee. Een olifant probeerde te lopen, maar zijn benen zaten aan elkaar geketend. Het was vreselijk om te zien en raakte ons ook alle. De sfeer sloeg duidelijk om en we gingen snel weg.

We gingen naar de Buddha met de 4 gezichten. Een groot goud standbeeld! We gingen lunchen in de shopping mall en kochten daar een reismonopoly. We speelde de rest van de dag spelletjes en keken films. Het was de laatste avond samen en dat viel mij heel erg zwaar. Nu, 2 dagen later mis ik die jongens echt heel erg en Loui ook! Het was zo ontzettend gezellig. Ik vind het heerlijk om zoveel nieuwe mensen te ontmoeten, maar afscheid nemen is nog steeds iets wat ik echt ontzettend moeilijk vind! Dus, dat wordt een tripje naar Zweden als ik terug ben:)

Woensdagochtend pakte we vanaf Surabaya de trein naar Probolinggo. De rit duurde 2 uur en was goed te doen! Er kwamen bij elk station mensen de trein in die eten wilde verkopen en we moesten betalen voor ons kussentje, maar voor de rest was het een normale rit!

Toen we uit de trein stapten werden we opgehaald door de mensen van ons hotel. We namen rust want we moesten snachts om 2 uur vertrekken naar de Bromo!

Om kwart over 2, in de nacht, vertrokken we dus naar een berg om te zonsopgang te zien. De hemel was helder en ik heb nog nooit zoveel sterren gezien! de klim omhoog was zwaar en koud! Eenmaal boven moesten we wachten. Toen de zon kwam, kwam ook een wolk en we zagen echt NIKS. Ook niet een beetje.
We zouden nog een klim op de bromo vulkaan zelf doen, maar dat wilde we ook niet meer. Het zicht was te slecht. Teleurgesteld gingen we weer terug naar het hotel.

In het hotel kwam er een man naar ons toe. Hij bood ons aan om vanacht nog eens te gaan, zonder enige kosten! Ik ben nog steeds onder de indruk van dit aardig aanbod! Dat had ik nooit verwacht. Dus vanavond gaan we weer! Nieuwe ronde nieuwe kansen! En wat erg leuk is, is dat mijn Engelse vrienden ook hier zijn ondertussen en met ons mee gaan!

Morgen na de tour reizen we naar Yogya, nog een reisje van zn 9 uur :) Daar blijven we wel een tijdje want dat blijkt heel erg gaaf te zijn en vol met backpackers!

Dit was in het kort wat ik heb gedaan en beleefd! Als ik nu nog meer ga typen ga ik jullie nog vervelen! Ik probeer snel weer te schrijven en ik spreek jullie ook via whatsapp en facebook! Bedankt weer voor de reacties en ik hoop dat jullie zo doorgaan!

ik mis jullie! xxxxxx

  • 22 Maart 2012 - 15:21

    "" Ome" Willem:

    wat een lang verhaal, maar ja je maakt ook een heleboel mee. Blijf gezond en genietMisschien wordt je nog eens een wereldreiziger als je al je nieuwe vrienden weer eens op gaat zoeken Groeten daar aan iedereen

  • 22 Maart 2012 - 17:38

    Mama:

    Ik ben er sprakeloos van. Volgens mij is je reis nog geweldiger dan je vantevoren gedacht had. Ik zit met een brok in mijn keel. Ik mis je heel erg, maar ik ben hemelsblij dat je het zo fantastisch hebt!
    Blijf genieten!
    Ik hou van je! xxx

  • 22 Maart 2012 - 18:20

    Marijke:

    Dag Eva,
    Je maakt wel wat mee en je ziet heel veel dingen begrijp ik. Het zal lastig zijn straks de gewone draad weer op te pakken. Een groet, uit Rijen.

  • 22 Maart 2012 - 18:55

    Renske:

    Ik schreef al een heel verhaal, maar dat ging niet helemaal goed. Ik moet nu met Romy en Amber even naar 't Veer, schrijf zometeen weer verder. X

  • 22 Maart 2012 - 19:36

    Tante Tineke.Wat:

    Lieve Eva,,Wat een geweldig reisverslag!!, Ben er weer erg blij mee,.had al aan je vader gevraagd, of je er al weer een stuurde.Jullie beleven wel heel wat hoor! Fijn, dat jullie zulke lieve vrienden ontmoeten
    En vooral als je ziek wordt, zo ver van huis, heb je steun nodig, van ze ,En afscheid nemen is nooit leuk
    Bij ons is het nu lente, en kon ik vanmiddag wat boodschappen doen in de boogaard.
    Ik wens jullie beiden het allerbeste
    Lieve groeten
    Tante Tineke. xxxx.,

  • 22 Maart 2012 - 19:44

    Timo:

    Hoi,

    Het lijkt mij dat je wel leuke dingen hebt gedaan. Niet meer ziek worden hoor!

    Groetjes en dikke kusjessssss van Timo

  • 22 Maart 2012 - 20:27

    Iris De Vries:

    leuk om je avonturen en je nieuwe vriendschappen te lezen. je geniet echt!

  • 22 Maart 2012 - 22:51

    Nina:

    Hee Eva.
    ik ben een vriendinnetje van lowie, en probeer jullie via jouw blog, whatsapp, en skype een beetje te volgen.
    blij om te horen dat jullie je allebei weer enigzins goed voelen! schrok me rot toen ik lo aan de lijn had! ik wens jij en lowie heeeel veel plezier, pas goed op elkaar en geniet.

    lowie als je dit leest:
    ik ben trots op je dat je toch gegaan bent, je wou avontuur, en dat heb je volgens mij gekregen! ik mis je, maar het voelt goed om te weten dat je het zo ontzettend naar je zin hebt!

    diike zoen en heeel veel liefs, Nina

  • 23 Maart 2012 - 07:56

    Immy:

    hey eva,
    ik ben echt jaloers wat een leuke dingen je mee maakt zeg!
    lijkt me echt geweldig!
    hopelijk zie je nog veel meer!

    xx

  • 23 Maart 2012 - 08:57

    Lotte Vermeulen:

    Ooooh wat heb je weeer véél meegemaakt eef!! Echt ontzettend gaaaaf! Ik vind het echt knap hoe je het daar doet! Niks staat je in de weg, en de reizen kom je allemaal goed door! Ook echt heel erg fijn dat je daar nu ook veel mensen leert kennen! Dat maakt het nog extra leuk! Geniet er nog van eef! Ik vind je reisverslagen echt heel leuk dus post er maar snel weer eentje hihi! Ik mis je!!! xxx

  • 25 Maart 2012 - 15:42

    Ilse Koot:

    Leuk om je belevenissen te lezen! Nog een hele fijne tijd.
    groetjes ilse

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Probolinggo

Eva

Actief sinds 05 Feb. 2012
Verslag gelezen: 384
Totaal aantal bezoekers 35293

Voorgaande reizen:

07 Februari 2017 - 01 Augustus 2017

Uit de hand gelopen tripje!

10 Februari 2015 - 16 Juni 2015

India

13 Februari 2012 - 25 Juni 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: