Malawi in een notendop - Reisverslag uit Zanzibar, Tanzania van Eva Veer - WaarBenJij.nu Malawi in een notendop - Reisverslag uit Zanzibar, Tanzania van Eva Veer - WaarBenJij.nu

Malawi in een notendop

Door: Eva van der Veer

Blijf op de hoogte en volg Eva

19 April 2017 | Tanzania, Zanzibar

Met een oor vol water en een onwijs gelukkig gevoel schrijf ik een blog vanuit Zanzibar. We zijn hier bezig met het behalen van ons duikbrevet. Super leuk, maar dat houden we nog even geheim. Eerst een terug blik naar Malawi.

Malawi was heftig. Het meest gezellige land, maar ook het meest krakkemikkige land. De eerste bus die we pakten was een hele hele lokale waarbij de bagage tegen het plafond gebonden werd. De buschauffeur reed tegen een stilstaande auto aan en de bus viel om de aantal kilometer uit. Met een zeer kontje en verkrampte benen kwamen we aan in de Malawinese bergen. Prachtig!

Vanuit de bergen crossten we met de lokale bus naar t strand. Opgevouwen zaten we in een minibus toen we een harde klap hoorden. De achterklep van t busje was open geklapt en de koffers en Jins der backpack waren op straat gevallen. Het dieptepunt wat betreft openbaar vervoer was bij dezen bereikt. Gelukkig konden we er hard om lachen. Maar we waren maar al te blij dat we ons in Malawi verder met de boot konden vervoeren. We sprongen gauw op de Ilalaferry voor een uurtje of 24. Helaas waren de slaapcabines uitverkocht en dus sliepen we op het dek. Jins op een bedje van zwemvesten en ik in mijn hangmat. Prachtig onder de sterrenhemel. God dank regende het die nacht niet...

De Ilalaferry was een groot feest. We ontmoetten er bijna meer backpackers dan we tot nu toe in onze hele trip ontmoet hadden. De bar ging bij vertrek om 8.00 's ochtends meteen open. Goede reden voor onze vriend Luke om een biertje te pakken. Yogateacher Shiko en haar vriend Martin, Sara en Francis childen m met ons op t dek en Kevin en Joan leerden ons het spel Cribage spelen. Met het hele gezelschap deden we spelletjes, gingen we 'uit eten' en dronken we drankjes met stiekem een beetje Malawi gin.

Na een winderig nachtje onder de sterren moesten we van de ferry af in een krakkemikkig bootje dat eruit zag als een vluchtelingenschuit. Met onze backpacks op probeerden we in de boot te klimmen zonder in het water te vallen en zonder iemand te pletten. Kunstig hoor! Het bootje bracht ons een paar meter verder, maar kon t ook niet redden tot de kant. We eindigde tot onze billen in het meer. Echt top zo'n taxi naar de kade...

Het feest zette zich voort op Likoma Island. We gierden het uit met Francis die zo gek als een deur bleek. We speelden van allerlei spellen en aten elke dag een romantisch diner bij kaarslicht op het strand. 4 dagen snorkelen, kanoën, yoga-en, wandelen en zonnebaden. Een van de hoogtepunten was de openlucht bioscoop op het strand onder de volle maan. Het leven kan slechter. En dat werd het ook. Van Likoma Island wilden we door naar Zanzibar. Het kostte ons 4 hele dagen reizen in weer een hoop verschrikkelijke bussen. Ellende ellende. Maargoed, we mogen echt niet klagen vanuit het zonnige Zanzibar waarover ik jullie in mijn volgende blog meer zal vertellen...

Liefs Jins en Eva

• 20 April 2017 - 14:22

Tante Sandela:

Hey Eefje,

Wat een mooie foto's daar aan het strand. Wat een leven heb jij daar zeg. Zon zee strand. Ziet er fantastisch uit. Ach dat dan de busreis soms een beetje tegenzit, kom op joh er zijn ergere dingen. En nou was het in jullie geval wel een beetje meer dan een beetje, maar over 10 jaar lach je erom. Sommige dingen zul je niet meer vergeten.
    Duik ze daar in Zanzibar en ik kijk uit naar de verhalen! Die zullen dan misschien wel vanuit India komen, spannend allemaal hoor.
    Luf you big time xxxx

• 23 April 2017 - 12:40

Marc Bogers:

Dit continent is volledig afgestemt op de vele toeristen die daar komen. Bussen waarbij je direct en overmatig in contact komt met de lokale bevolking. Tevens gaan zij niet in een jakker tempo naar hun bestemming maar laten zij de toeristen optimaal genieten van de omgeving door rustig langs te rijden en regelmatig te stoppen om de toeristen te laten genieten van het mooie uitzicht. Ik had toch toerisme moeten studeren, ik doorzie deze sector in Afrika meteen. Geniet van de geheel voor jullie ingerichte toeristische omstandigheden en heb medelijden met de lokale bevolking die mee moet doen met het rustige rijden en veel stoppen terwijl zij de omgeving al honderden keren hebben gezien. Veel (duik)plezier in Zanzibar.