Nijlpaarden, neushoorns & de Tropische regendouche - Reisverslag uit Bulawayo, Zimbabwe van Eva Veer - WaarBenJij.nu Nijlpaarden, neushoorns & de Tropische regendouche - Reisverslag uit Bulawayo, Zimbabwe van Eva Veer - WaarBenJij.nu

Nijlpaarden, neushoorns & de Tropische regendouche

Door: Eva van der Veer

Blijf op de hoogte en volg Eva

13 Maart 2017 | Zimbabwe, Bulawayo

In onze vorige blog schreef ik dat we op het punt stonden naar Zambia te gaan. Nu schrijf ik een blog vanuit Zimbabwe en tussendoor zijn we nog even in Botswana geweest. Een hele hoop te schrijven dus.

De bus naar Livingstone was een ramp. Vorige 24 uur durende trip hadden we een slaapbus, maar dit was gewoon zo’n bus waar je vroeger mee op schoolreisje ging. Binnen no time een zere bibs en slapen ho maar. Hoe krijgen ze het verzonnen? Hier in Zimbabwe doen ze het beter. De nachttrein die we hebben genomen had namelijk een prive cabine met twee bedden en een wastafel. WINNING!

Livingstone zelf was echt geweldig. Een leuk gezellig stadje, een lekker hostel met veel andere backpackers en leuk contact met de locals. Het lukte ons dan ook pas na vijf dagen om bij de Victoria Falls te belanden, terwijl dat de reden was waarvoor we naar Zambia zijn gegaan. Maarja, als je ‘s avonds achter in een pick-up wordt meegenomen naar de kroeg, ga je de dag erna toch niet vroeg op staan? En als je alleen zondag kunt voetballen met de plaatselijke weeskindjes, dan laat je die kans toch niet schieten;)? En als je met twee leuke meiden naar de lokale markt kunt gaan, zeg je toch geen nee? En als het International Womansday is, kun je de vrouwen in de parade toch niet onopgemerkt voorbij laten gaan?

Goed, na vijf dagen gingen we dan ein-de-lijk richting de Victoria Falls. Samen met Jason Tang Cycling Around the world (Deze man is erg leuk om op Facebook op te zoeken. Hij is 45 jaar en fietst vanaf Taiwan een rondje over de hele wereld) pakte we de shuttlebus. Aangekomen bij de Falls besloot Jason zich bij ons aan te sluiten. We deden eerst de 'droge' routes waarbij we de Falls vanaf een afstandje bekeken. Daarna was het tijd voor de realdeal. Een poncho vonden we voor watjes en dus stopten we onze waardevolle spullen in een waterdichte zak (Thanks Job) in een waterdichte tas (Thanks fam Bogers). Goede keuze, want het bezoeken van de Victoria Falls staat eigenlijk gelijk aan een bezoekje aan een tropische regendouche! Wat een machtig mooi natuur verschijnsel. Ik ga niet eens mijn best doen het verder toe te lichten. Gewoon allemaal naar toe gaan!

Verder hebben we dus nog twee safari’s gedaan. Eentje naar Botswana en ééntje gewoon gratis op het dak van de 4x4 van een local. Botswana was werkelijk prachtig. De dag begon met een bootsafari waarbij we op twee meter afstand van krokodillen kwamen en honderen nijlpaarden te zien kregen. Weet je hoe leuk die beesten zijn? Ze steken steeds hun koppen boven water om even te spieken en verdwijnen dan weer. Het is sund dat ze levengesvaarlijk zijn. In de middag gingen we op jeep safari, waarbij we olifanten zouden gaan spotten. Want, Botswana staat bekend om zijn olifanten overschot. Lucky dierenspotter als ik ben, zagen we op de valreep nog 1 olifantje. Gelukkig was het verder een hele leuke rit en zagen we genoeg andere mooie beesten.

De safari op het dak van de 4x4 was één van de mooiste avonturen hier. We kwamen na ons bezoekje aan de falls wat locals tegen die we in ons hostel hadden ontmoet. Samen met Jason en een paar liter water in onze kleding stapten we in de auto. Na en tijd kwamen we bij een controle post in het national park en stapte er een man met een groot geweer in onze auto. Hij navigeerde ons naar de andere kant van het park, het neushoorn gedeelte. Eenmaal daar moesten we uit de auto en werden we meegenomen door nog drie mannen met een dik geweer. We moesten hen goed volgen en naar hen luisteren, want we gingen op walking safari naar de neushoorns. Dit hadden de locals toch geniaal geregeld voor ons, want als wij deze tour hadden geboekt hadden we 80,- euro moeten betalen en nu noppes. Binnen vijf minute stonden we oog in oog met de neushoorns. Doordat deze dieren zo zeldzaam zijn en er veel op gejaagd wordt, worden ze 24/7 bewaakt. Gunstig voor ons dus, omdat de bewakers precies weten waar ze uithangen en hoe ze zich gedragen. Toch namelijk wel spannend om op een metertje of 7 afstand van een kudde neushoorns te staan. En wat onwerkelijk ook weer en WAUW wat een goed gevoel!

Op dit moment zijn we dus in Zimbabwe, omdat we daar toch al een visum voor hadden, de tijd hadden en de grens zo konden overwandelen. De Zimbabwanen zijn erorm aardig en er blijkt hier wat mooie natuur te zijn. We verblijven op dit moment bij een gastgezin in Bulawayo. Zuga en Bridget koken voor ons, nemen ons mee de stad in en verstellen ons alles over Zimbabwe. Het vervolg van ons Zimbabwe-avontuur lezen jullie in de volgende blog!

Liefs en dikke kus Jinske en Eva

• 13 Maart 2017 - 18:58

Mama:

Wat heb je dat weer mooi geschreven! Xxx

• 13 Maart 2017 - 19:14

Oma:

hallo Eva
    Wat zie jij veel zeg dat je dat allemaal kan onthouden,ik geniet iedere keer van je blogs.

• 13 Maart 2017 - 19:46

Fred:

Eva, wat zie je toch veel prachtige dingen en loop je weer overal tegenaan. Echt een constant avontuur. Het voor jullie genieten maar voor mij ook. Zowel van het verslag als van de foto's.

• 13 Maart 2017 - 21:41

Marc Bogers:

Wauw!

• 13 Maart 2017 - 22:44

Ivonne:

Ik hoef niet buiten Europa op vankantie, maar als ik jouw verhalen lees.....

• 14 Maart 2017 - 09:15

( Opa ) Jan:

Hoi Meiden,
    Bedankt voor het mooie verslag. Geniet, waardeer en besef hoe zuinig we moeten zijn op alles wat er nog aan moois op op de wereld is.
    Groetjes, Joke en Jan.

• 14 Maart 2017 - 12:53

Woutje:

Hoi Meiden,
    Weer mooie avonturen. Nu dus de meeste vervoersmiddelen al gehad. vleigtuig, bus, auto, snowboard, trein en de benenwagen. Lekker bezig zo. Inderdaad een indrukwekkende omgeving zelfs voor ons aan de hand van de foto's en jullie verhalen. Kan je nagaan als je daar echt bent ! WOUW ! jaloers !!
    Nou geniet er van en laat ons vooral mee genieten !!
    Groetjes , je vader xxx ( tenminste .... die van Eva dan he ! ;-) )

• 14 Maart 2017 - 13:21

Tante Sandela:

Hoi Eefje,

Wat zijn jullie lef gozers zeg, zo dichtbij en zomaar mee gaan met mannen met pistolen. Het ziet er geweldig uit, maar ik zou het niet durven. Veel plezier nog daar in Zimbabwe en op naar het volgende avontuur!!

Dikke kus xxx

• 14 Maart 2017 - 22:11

Nicole Moeder Van Jinske:

Geweldig hoor meiden, wat fijn en boeiend om alles wat jullie meemaken in zo'n gave verhaalvorm te lezen.
    En wat een bijzondere nieuwe avonturen weer. Volop genieten we van jullie belevenissen, dus ga zo door!
    Liefs en dikke knufffff

• 15 Maart 2017 - 10:10

Hans (vader Van Jinske):

Mooie verhalen weer zeg. Leuk om te lezen. We leven met jullie mee.