Incredible India - Reisverslag uit Benares, India van Eva Veer - WaarBenJij.nu Incredible India - Reisverslag uit Benares, India van Eva Veer - WaarBenJij.nu

Incredible India

Door: Eva van der Veer

Blijf op de hoogte en volg Eva

10 Mei 2017 | India, Benares

Alweer bijna twee weken geleden ruilde in Afrika in voor India en Jinske in voor Tjitske. Jins zit lekker op haar vrijwilligersproject in het noorden van Tanzania en heeft het enorm naar haar zin. Gelukkig, want na drie maanden samen reizen, was het even heel gek om afscheid te nemen. In Mumbai wachtte Tjits mij met een backpack vol goede zin op. Alsof we elkaar gisteren nog gezien hadden, begonnen we aan onze reis door Noord-India.

De reis startte in Mumbai. Een gigantische stad aan de Arabische zee. Ik voelde me meteen weer helemaal thuis en zat met een big smile van ALLES te genieten. Van de drukte op straat, het nonstop getoeter, de vriendelijke mensen, het overheerlijke eten, de zooi en de chaos, de plingelplongel muziek, de kleuren en zelfs van de geuren! Ik leerde weer even op zn Indiaas oversteken, raakte weer gewend mijn constante smerige pootjes en had wel even wat tijd nodig om de hitte te kunnen incasseren. Gelukkig doen we het allemaal lekker rustig aan.

De reis begon eigenlijk pas echt met een 28 uur durende trein naar de spirituele stad Varanasi. De hindoes geloven dat je reincarneerd totdat je sterft in Varanasi. Varanasi is gelegen aan de Ganges wat voor de hindoes een van de gezichten van de god Durga is. Daarmee is de Ganges dus een God. Een hele vieze als je het mij vraagt, maar dat mag ik natuurlijk niet zeggen. Doordat het ultieme doel van het leven is om hier dood te gaan, stikt Varanasi van de hospices en heeft het twee grote lijkverbrandingsplekken aan de heilige Ganges. Mensen worden voor hun crematie even in de Ganges gedoopt en daarna verbrand. Hun as blijft liggen tot het wordt meegenomen bij hoog water. Verder wordt de Ganges elke ochtend en avond geëerd aan de hand van een mooi ritueel en wordt zij gebruikt voor de was, als douche en om zwemles in te geven. Al deze activiteiten spelen zich naast elkaar af. Toch bijzonder om te zien dat 10 meter naast een brandend lijk een kind zwemles krijgt.

Ook telt Varanasi 23.000 tempels. Ik denk dat we er ondertussen al wel meer dan 100 hebben gezien. Maar een tempel kan ook de grootte hebben van een colafles en dus vind je ze letterlijk op elke hoek van de straat. Met een guide zijn we op tempeltour geweest, zodat we wat meer gingen begrijpen van het hele hindoe gebeuren. We hebben geleerd dat de hindoes de geslachtsdelen van de God Shiva en zijn vrouw aanbidden door ze onder te dompelen in melk en bloemen. Wederom mocht ik hier natuurlijk niet om lachen, maar wat een lullig gezicht zeg...

In India zijn is echt heel fijn. Gelukkig mag ik hier nog een tijdje blijven! Vanavond vertrekken we met de trein naar Agra waar we de Taj Mahal gaan bekijken. Weer een streep door de bucketlist!

• 10 Mei 2017 - 10:48

Mama:

Na Afrika leek alles alleen nog maar tegen te kunnen vallen, maar gelukkig heb je meteen je draai weer gevonden in India. Het blijft een genot om je avonturen te volgen! Xxx

• 10 Mei 2017 - 12:49

Ivonne:

Mooi verslag weer van een blije Eva. Ook lekker gezwommen in de Ganges?

• 10 Mei 2017 - 12:55

Jinske :

Interessant verhaal eef, weer heel wat anders dan Afrika! Wel heel gek om dit zo nu te lezen in plaats van mee te denken met schrijven haha. Genieeet, heel veel plezier bij de Taj Mahal en een dikke knuffel uit tanzania XX

• 10 Mei 2017 - 19:00

Gerrit Pekel:

Hallo Eva,
    Spannend hoor zo'n lange reis. Je ziet zo wel heel veel van ons wereldje. Geniet maar van alles wat je ziet en meemaakt. Dikke knuffel voor jou.

Gerrit

• 12 Mei 2017 - 00:02

Wout & Cootje:

hoi schatje,
    Ja weer terug in India. Weet dat je daar ook naar uit keek. Geniet ervan en hou ons op de hoogte.
    ik print je blog weer uit , zodat opa en oma het ook kunnen lezen.
    grotjes en een dikke kus XXX
    Cootje en Wout

• 12 Mei 2017 - 18:49

Lotte:

Heerlijk reisverslag weer eef!!

• 12 Mei 2017 - 21:10

Nicole:

Hee die Eva, ja het is even sxhakelen, ander land andere reisgenote maar ja je zou geen Eva zijn als je het niet weer als nieuw avontuur zou beleven!
    Heel goed te lezen dat het zo vertrouwd is daar, ook met Tjitske en dat je wat achtergrond info meestuurt, toppie!

• 20 Mei 2017 - 21:57

Eva Haar:

Eva haar
    Riek is huis nieuw amarant Bredeweg goed
    Ans vermeer is Paul is ad vermeer voetbal WillemII